A féltékenységgel való megküzdés attól függ, milyen típusú féltékenységről beszélünk. Ha valaha rajtakaptad valamilyen turpisságon a párod, és ezután alakult ki benned a bizalmatlanság, az más történet, mintha sosem bántottak volna meg, és mégis folyamtosan a zöld szemű szörny kínoz. Ha ez utóbbiról van szó, az első lépés valamilyen irracionális dolog leküzdéséhez minden esetben az, hogy tudomást kell venni a problémáról, nem szabad a szőnyeg alá söpörni.  Ebben az esetben nagy a valószínűsége, hogy a féltékenységed alaptalan, így annak legyőzése is könnyebben megy majd. A féltékenység kezelésének módja kihat párkapcsolata előmenetelére, ezért saját irracionalitásának felismerése egy hétköznapi szituációban jó alapot biztosít arra, hogy ellenőrzése alá vonhasd az érzéseidet.

borderline

Az irracionális képzelgések megszüntetésének egyik leghatékonyabb módja, ha lekötöd a figyelmedet valamivel. Elméd könnyen módot találhat nevetséges forgatókönyvek kidolgozására, hogy társadat különböző helyzetekben képzeled el. Vedd körül magad emberekkel, tölts sok időt a barátaiddal! Ha különféle projektekbe veted magad, terveket, álmokat szövögetsz, az sokat segíthet féltékenységed leküzdésében.

A túlzott féltékenység oka leggyakrabban az alacsony önbecsülésben keresendő. Nagy valószínűséggel nincs alapja annak, hogy ne bízz párodban, és a féltékenység abból származik, hogy korábban sérültél, rossz tapasztalataid vannak,  vagy esetleg úgy érzed, a párod túl jó hozzád. A te bizonytalanságodért nem partnered a felelős, nem hibáztathatod, nem zárhatod ketrecbe, nem tilthatod el a barátaitól. Magad alatt ásod a fát, ha hisztizel, féltékenységi jeleneteket rendezel.

A féltékenység gyakran kommunikációs zavarokból, félreértésekből is  fakad. A legjobb az ilyen félreértéseket azonnal tisztázni, ügyelve arra, hogy  a beszélgetéseiteket  őszintén, azonban semmi esetre sem őrült módon, számtalan kérdéssel faggatva tárd partnered elé. Bizonyos dolgok tisztázása segíthet neked helyreállítani lelki nyugalmadat, így egyszerűen megfékezheted irracionális gondolatait.  Mindezt az ésszerűség határain belül tedd természetesen; ha túlságosan irracionális, vagy fennáll a veszélye, hogy megbántod a szerelmedet, beszéld meg inkább a barátaiddal vagy egy független szakértővel a dolgot, amíg higgadtabban tudod kezelni.

Az egyik legjobb módja a féltékenység feldolgozásának, ha képes vagy megállni, hogy összahasonlítgasd  önmagad összehasonlítgatását másokkal. Könnyű féltékenynek lenned a partnered barátaira vagy kollégáira, ha állandóan hibát találsz önmagadban és csak  arra fókuszálsz, hogy másoknak jobb adottságaik vannak náaldnál, szebbek, okosabbak, kedvesebbek, fittebbek, csinosabbak, stb. Ezzel csak felerősíted a éltékeny gondolataidat. Persze mindig lesznek a világon olyan emberek, akik jobban néznek ki vagy okosabbak, de még náluk is vannnak szebbek és okosabbak…párod téged választott, téged szeret, veled akar élni, és a te tulajdonságaid ragadták meg és bűvölik el nap mint nap.

vd7

A párkapcsolatukban féltékeny emberek közül sokan úgy gondolják, hogy a játszmázás jó megoldás. Büntetgetés, dráma, morci, passzív agresszió, féltékennyé tevés..,Bármi is az érvelés, nem ez a megfelelő válasz. A játszmázás csak ront a helyzeten, és lerombolja kettőtök között az eddig felépített bizalmat. Amikor úgy érzed, azt szeretnéd, hogy társad rosszul érezze magát vagy ideges legyen,  szenvedjen mint a kutya, küzdj ez ellen a késztetés ellen és bánj vele még szebben, megértőbben, kedvesebben.

Hasonlóképpen a társa féltékennyé tétele sem oldja meg a problémát. Ez nagyon veszélyes próbálkozás, és csak balul üthet ki.  Sokan úgy hiszik, ha a párjukat magukhoz hasonlóan féltékennyé teszik, azáltal valahogy visszanyerik hatalmukat. Ez azonban nem működik, és valószínűleg ahhoz vezet, hogy társad is megkérdőjelezi majd a kapcsolatot.

Valószínűleg ez legalapvetőbb eleme a féltékenység legyőzésének. Legfőképpen az a probléma a féltékenységgel, hogy az egész csak a fejünkben létezi.ó, de ott nagyon élő, nagyon eleven.  Gyakran megalapozatlan, irracionális gondolatokra épül, ezért fontos, hogy tudatosítsd magadban, hogy a féltékeny gondolatok nem azonosak a valósággal. Talán azt gondolod, hogy a párod másvalaki után érdeklődik, de ez nem jelenti azt, hogy ez valóban így is van. A gondolatok világa és a valóság különbözőek.Nagyon fontos tehát, hogy különbséget tégy a kettő között. El is ismételheted magadban, ha éppen megszáll az ördög: ez csak egy gondolat, nem a valóság. Ki is nevetheted magadat: nahát, már megint egy féltékeny gondolat, gratulálok kisasszony, haha…ű

jatékmacko

A technológiával minden sokkal kifejezőbbé válik, ezért nehéz nem megszállottan ellenőrizni a közösségi médiát és a különféle kapcsolattartási felületeket, amelyeken párod  is jelen van. A képeket és üzeneteket könnyen félre lehet érteni az interneten, ezért sokan abszurd következtetésekre jutnak. Remek módja a féltékenységed leküzdésének, ha távol tartod magát az online világtól, amennyire csak lehetséges.

Tanácsadás, konzultáció pszichológus szakértőnknél: Árvai Nórához ITT foglalhatsz időpontot. 

 

 

About Author: VasKata