Egy egyedülálló szülőnek nap mint nap számtalan döntéshelyzetben kell a legjobbat nyújtania, gyakran teljesen magra ujtalva, minden segítség nélkül. Mikor mutassam be a gyereket az új páromnak? Focizni járjon vagy angolra? Melyik iskolába írassam? 

A döntés mindig egyéni, fontos, hogy személyre szabott legyen. Ezért a rendelőben nálam nincs “rutin” munka vagy előre begyakorolt szakszövegek, hanem igenis leülünk, s átbeszléjük, hogy az adott embernek az ő saját szempontrendszere alapján mi a legmegfelelőbb lépés.

Mutatok néhány módszert az egyszerűbbek közül, amelyek sokat segíthetnek nehéz helyzetekben átlátni a lehetőségeket, majd nyugodt szívvel elköteleződni valamelyik mellett.

1. CHOICE-TIME 

Ha egy adott témában érzelmileg érintve vagyunk, zaklatottabbak lehetünk a szokottnál, vágyak, félelmek zsonganak a fejünkben kusza egymásutánban. Ez a feszült állapot nem kedvez a legjobb megoldás megtalálásának. Az első és legfontosabb teendő, hogy döntésképes állapotba hozd magad. Ennek a legegyszerűbb módja egy már korábban elsajátított relaxációs technika alkalmazása, valamilyen rutin feladat elvégzése, pl. takarítás, vasalás, vagy egy hosszabb séta. Ha már kicsit nyugodtabbak vagy, tisztábban látod a dolgokat.

1. PRO-KONTRA

Ekkor már elővehetsz  egy darab papírt, és írd fel a tetejére a kérdést, ami foglalkoztat, pl. Szedjek-e hormontartalmú gyógyszert? Oszd két részre a papírt, bal oldalra írd fel az összes “Mellette” érvet, jobb oldalra pedig az összes “Ellene” érvet, és hasonlítsd össze.

döntést hozni

3. FÜGGETLEN KÜLSŐ SZEM

Ha az előző módszer esetleg nem vezetett eredményre, megteheted, hogy egy pártatlan, az adott döntésben semmilyen módon nem érdekelt külső személytől kérsz segítséget. Nézzétek át együtt a pro-kontra listádat, és kérd meg, hogy egészítse ki azt saját meglátásaival, gondolataival.

4. MINDMAP

Másnéven gondolattérkép. Egy üres papír közepre írd fel a dilemmádat, karikázd be, majd rajzold hozzá a fő elágazásokat, amelyek a lehetséges döntéseket és annak elképzelt következményeit szimbolizálják. A fő ágakból így további mellékágak származnak a pozitív és negatív kimenetelek szerint. Ez a módszer leginkább olyan esetekben hasznos, amikor többféle lehetőség közül kell kiválasztanunk a legoptimálisabbat.

mindmap stressz

5. ÉRMÉZZ!

Fogj egy fémpénzt, határozd meg, mi mit jelent, például:  ha fej, akkor angol, ha írás, akkor foci lesz a különórája a gyeeknek.  Dobd fel az érmét. Lehet, hogy még mielőtt földet érne, drukkolni kezdesz: bárcsak írás lenne…ha így van, gyakorlatilag már döntöttél is. Legkésőbb akkor, amikor meglátod az eredményt, megjelenik benned egy érzés: csalódott leszel vagy megkönnyebbült. Ez az érzés megérteti veled, hogy mi az, amit igazán szeretnél: eszerint dönts, ne az érme alapján.

try

 

További tippek és trükkök, hasznos tanácsok a Szinglianyu könyvben!

Ha úgy érzed, szükséged van segítségre a döntésedben, keress bizalommal, ITT megtalálsz. 

Árvai Nóra

pszichológus, perinatális szaktanácsadó, szakíró

www.noraarvai.com

Jelentkezés konzultációra

Árvai Nóra pszichológus

Név

Email

Melyik témában segíthetek?

Párkapcsolati problémák Féltékenység
Társkeresés gyerekkel Válás
Önértékelés Szexualitás
Gyereknevelési kérdések

Megjegyzés

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

 

 

About Author: VasKata