Az időmanagement egy olyan téma, ami valahogy nem szűnik meg divatosnak lenni. Ha nem vagyunk benne ösztönös zsenik, elsajátíthatjuk tréningeken, workshopokon, hétvégi kurzusokon. Való igaz, hogy a hatékony időbeosztás problematikájával időről időre mindannyian találkozunk. Éppen ezért érdemes akkor felkészülni a kihívásokra, amikor éppen csendesebb az élet, mert a dolgok úgyis fel fognak gyorsulni…mindig felgyorsulnak.:-)

A helyzet az, hogy a legtöbb időmanagement technika alapjaiban hasonló egymáshoz: fogalmazd meg a prioritásaidat, sorold fel a teendőidet fontossági és sürgősségi sorrendben, és aztán pipa, ha valamit elvégeztél. Fontos, hogy mindent leírj, nehogy valamiről megfeledkezz. Már maga az időmanagement technika is sok időt vesz igénybe:-)

 to do list teendőlista heti tervező

A baj ezzel az, hogy előbb-utóbb elő fog fordulni, hogy valamit nem tudsz az adott napon/héten/hónapban/évben kipipálni. És amint ez megtörténik, elkezded alkalmatlannak érezni magadat.

Ezek a technikák nem veszik figyelembe, hogy a dolgok mennyire dinamikusan változnak gyakorlatilag nonstop. Ami reggel még a legfontosabbnak tűnt, az lehet, hogy egy telefonhívás, egy autólerobbanás stb. miatt hátrébb sorolódik. Az információáramlás folyamatos, és a saját dolgainkat általában mások szükségleteivel is össze kell hangolnunk. Ha az óvónő hív, hogy beteg lett a gyerek, az elsőszámú feladattá az válik, hogy elhozd, megvigasztald és ha kell, orvoshoz vidd, teljesen mindegy, mi volt a kis listádon korábban.

Az időmanagement legfontosabb aspektusa szerintem, hogy nagyobb léptékben gondolkodj, hosszú távon azt érezd, haladsz a kitűzött céljaid felé, nem tépveszted őket szem elől, és igyekszel minden napot a lehető legjobban kihasználni ennek érdekében. Így ha néha másként is alakul, tudod, hogy képes leszel rugamasan kezelni a helyzetet,  és nem esel kétségbe, mert tudod, hogy pár nap múlva ráhúzol néhány órát este, miután elaludt a gyerek, vagy megoldod, ahogy mindig.

szinglianyus hétfő

Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra…- tartja  a mondás, és igen, ha megteheted, csináld is meg. Ha pedig nem, akkor…fogadd el, hogy vannak fontos dolgok, amiket el kell halasztanod a jövő hétre/hónapra, mert 24 óra az neked is 24 óra. Ilyenkor jól jönnek a tudatos jelenlét- mindfulness- pszichológiájának gyakorlatai, amelyekről többször volt már szó a blogon: koncentrálj a jelenre, az adott pillanatra, és tedd azt, amit éppen akkor tenned kell. És van, hogy a legjobb, amit tehetsz, hogy időben mész aludni. Nem túl gyakran, de ilyen is van:-)

A me-nap

Én két-három hetente mindenképpen megengedek magamnak egy olyan fél napot-napot, amikor nem írok blogot, egy sort sem a készülő könyvembe, nem fogadok pácienseket, és a lakás körül is csak a legszükségesebbekkel foglalkozom ilyenkor. A megszokott futás-adagomra ráhúzok még néhány kilométert, és ha végeztem, hempergek a fűben a patakparton. Szánok időt arra, hogy rendbe rakjam a gondolataimat, feldolgozzam az elmúlt hetek eseményeit. Töprengek az álmaimon, céljaimon, értékelem az eddigi haladásomat, levonom a tanulságokat, megdicsérem magam vagy kitalálom, mit és hogyan kellene másként csinálni. Nem érzem azt, hogy ezeken a napokon semmit se csináltam volna, sőt, ez a nap gyakran lehel életet a hét, hónap további részébe.Próbáld ki te is!

Névjegy

Árvai Nóra sikeres vállalkozást vezető pszichológus, perinatális szaktanácsadó, szakíró, jógaterapeuta. Egy hat éves kisfiú egyedülálló édesanyja és egy agár kutya gazdája. Blogot és könyvet ír, interjúkat ad, háztartás vezet, időt beoszt, fut, jógázik és táncol, oktatókat képez, továbbképésekre jár, tanul és tanít.

20150702-IMG_8851

Eléred őt itt:

Jelentkezés konzultációra

Árvai Nóra pszichológus

Név

Email

Melyik témában segíthetek?

Párkapcsolati problémák Féltékenység
Társkeresés gyerekkel Válás
Önértékelés Szexualitás
Gyereknevelési kérdések

Megjegyzés

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

About Author: VasKata