Valószínűleg te is átélted már azt az érzést, amikor reggel megszólal az ébresztő és összetörten veszed tudomásul, nincs mese, ideje korán vége az éjjeli töltődésnek. Hiába is indítod el az 5 perc szundit, esetleg a másodikat is, a tény tény marad: indulnod kell. Fáradtan nyúlsz a kávéért és míg belekortyolsz már realizálódik is, hogy máris késésben vagy. A pulzusod egyre szaporább, beindul a kapkodás, gyors fogmosás, öltözés viharos sebességgel, egy szempillantás alatt eltörik a rúzs, közben odaég a pírítós, mire kiszellőztetsz már simán el is felejtetted, milyen kulcsfontosságú holmit nem dobtál be a táskádba, rutin puszi a legfontosabbaknak és már úton is vagy, hogy megvívd a harcot a napi kihívásokkal.

Nyilvánvalóan hamar rád tör az éhség és valami gyors üres kalória kerül a kezeid közé, esetleg egy újabb kávé – ha még nem lenne elég magas a vérnyomásod -, kissé zilált külsővel, darabos, ügyetlen mozdulatokkal próbálod menteni a helyzetet, ami az otthon maradt holmi hiányában kialakul és még dél sincs… csoda ha totálisan kikészülsz a nap végére?

NEM.

Ráadásul ezzel már indul is az ördögi kör, kimertültséget, türelmetlenséget eredményez magaddal és szeretteiddel szemben, este megint nem alszol pihentetően és holnap bizony ismét tapintatlan lesz veled a vekker.
Veszélyes spirálba kerülhetsz, ha ezen nem változtatsz. Extra kihívás elé állítod a szervezetedet, elkezd kompenzálni és nagykanállal falja fel az energia készleteidet, vészesen fogyni kezd a magnézium szinted, nem jutsz elég ásványianyaghoz és mindez dehidratáltsággal párosul. Fásult fáradsággal veszed meg az újabb arc-/kézkérmet, a legtutibbnak ígért vitamin komplexet a hajadra, egy bővebb pólót, mert a tükör már szólt, hogy a puffadás nem csak illúzió.

De van egy jó hírem!

TE vagy az irányító! A külső tényezők ellenére Te vagy az, aki meghatározza hogyan bánsz a testeddel, lelkeddel. Kizsákmányolod vagy szeretettel táplálod.

Indítsd jól a napot!

Egy kis előkészítéssel könnyedén helyre állíthatod a rendet. Még ha most íjesztően hangzik is, csípj le 1 órát a napodból és elsőként gondolt át, milyen élelmiszerekkel, tápanygokkal tudnád feltölteni a szervezetedet a leghatékonyabban. Nem feltétlen kell a legnehezebben beszerezhető super foodok-ra koncentrálnod. Keress olyan megoldásokat, amiket rendszeresen, a hozzád legközelebb eső boltban is be tudsz szerezni. Természetesen nem az illatosan csábító kész pékárukra gondolok, abból azt hiszem kijutott elég a rohanós napokban és most pont ezt szeretnéd ráncbaszedni. Írj össze egy listát olyan élelmiszerekből, amiket szívesen ennél és nem kihívás megvásárolni. Például banán, bármilyen idénygyümölcs, citrom, narancs, néhány új fűszer, esetleg friss fűszernövény, uborka paradicsom, sárga-, zöld-, vagy piros húsú paprika, répa, spenót levél, még ha fagyasztva is, de nagy valószínűséggel beszerezhető a legközelebbi közért vagy szupermarketben is.

Ha figyelned kell speciális összetevőkre ma már a legtöbb bevásárló központban elérhetőek a növényi tejek (pl kókusztej, rizstej), glutén mentes zabpelyhek, de még a chia mag is. Ezeket elég legfeljebb havonta egy alkalommal beszerezned, jól eltarthatók. A hozzávalókat bármilyen neked tetsző kombinációban összeturmixolhatod akár előző este is. Ha előre bevásárolsz elegendő zöldséget, gyümölcsöt, hasznos összetevőket, könnyedén összedobhatsz például egy szuper gyors és tápláló reggeli turmixot, ami mosogatással együtt sem több, mint amit a sorbanállással töltesz a pékségben/kisboltban/büfében egy üres kalóriákat tartalmazó “gyors” kajáért. Tehát, ha beszereztél a listádról legalább 3-4 féle összetevőt, már megis alapoztad, hogy jól induljon a következő nap.

Első dolgod lehet a reggeli ébresztő hangját egy lágyabb, kellemesebb szólamra cserélni. És ha már szundit állítasz be, előbb húzd szét a függönyt, engedj be természetes fényt annak érdekében, hogy ne aludj vissza. Így töltheted meditációval az exra perceket, vagy szép nyugodtan átgondolod a rád váró napot. A reggeli kávét, amit valószínűleg eddig éhgyomorra ittál, nem is olyan nehéz kicsit későbbre halasztani. Rögtön ébredés után igyál meg 1 nagy pohár – nem hideg – vizet, ez teszi a legjobbat veled, hiszen az így időzített víz ivás, nem csak az emésztésedet segíti, de számtalan betegségtől óvja meg a szervezetedet, könnyen rendszeresíthető, olcsó megoldás és ha szeretnéd facsarhatsz bele pár csepp citromot vagy felturbózhatod narancs karikával.

A kávé pedig jöhet később, lehetőleg reggeli után, így élénkít ahelyett, hogy a gyomrodat terhelné. Az edzést legjobb reggelre időzíteni, de legalább egy pár perces egyszerű tornával, nyújtózással, kényeztetni az izmaidat, ha van otthon hengered, kb. 6-7 perc alatt felkészítheted magad a nap kihívásaira.

Ha teheted sétálj egyet reggel, menjetek gyalog a iskolába/óvodába, így legalább minőségi időt tölthettek együtt. Ha megoldható, egyszerűen csak tömegközlekedéssel menj munkába és amikor csak lehetőséged adódik válaszd a sétát.

Talán ez most íjesztően hangzik, esetleg keresed a kifogásokat, hogy miért nem megoldható ez vagy az a rész, de ne feledd, ezek csak szokások, pont úgy mint amik most elveszik az energiádat. Engedj meg magadnak ennyi törődést!

Ha következetesen odafigyelsz néhány apró módosításra, pár héten belül szokásoddá válik és érezhető lesz a változás. Laza izmokkal, energikusan és mentálisan felkészülve indul majd a nap. Minden nap.

Nos, jöhet végre egy vidám reggel?!

Szakértő segítség ITT Árvai Nóra pszichológus, coach, táplálkozási tanácsadó

Tags:
About Author: Kovacs Edit