Pszichológiai szakkifejezésként összefoglaló elnevezése azoknak a különböző technikájú pszichofiziológiai, pszichoszomatikus, önszabályozó, önlazító módszereknek, melyekben a testi lazulás-lazítás a pszichikus egyensúly helyreállítását, a pszichofiziológiai folyamatok rendeződését, a személy egészségesebb életvitelét szolgálja. A relaxáció előfeltételét és alapját képezi a belső képekkel, szimbolikus megjelenítésekkel dolgozó terápiás munkának, a meditációnak, az imaginációnak, a hipnózisnak vagy a viselkedésterápiának. A relaxációs technikákat a klinikai orvostudomány is alkalmazza számos testi és mentális probléma kezelésére, pszichoszomatikus panaszok –  többek között depresszió, szorongás, pánikbetegség, táplálkozási zavarok, migrén, vérnyomásproblémák – esetén, illetve a rákkutatásban és krónikus fájdalommal élő betegek esetében.

relax

A relaxáció jelentése ellazulás, a fogalom egyfajta gyűjtőnév. Ide soroljuk mindazokat a módszereket, amelyek alkalmazásával testi gyakorlatok útján lelki megnyugvást, kiegyensúlyozott közérzetet,az idegrendszer és a szervezet egészséges működését érhetjük el. A relaxáció valójában nem más, mint a mai ember számára nélkülözhetetlen pszichoszomatikus egészségvédő eljárást.

A hétköznapi, éber, tudatos állapotunkban a bal agyféltekei funkcióink dominálnak, ezért általában akaratlagosan,
realitás- vezérelten, ok-okozati összefüggésekben értelmezzük a világot, amikor hétköznapi működésmódban vagyunk. A jobb agyféltekénk ősibb, gyermekibb, közvetlen kapcsolatban áll a testünkkel. Relaxáció során őt udjuk aktivizálni ls együttműködésre kérni: segítsen nekünk felfedezni önmagunk számunkra is rejtett bugyrait.Relaxációval elérhetjük a vegetatív idegrendszerrel való kommunikációt, a vegetatív (akaratunktól függetlenül működő) idegrendszer pedig szoroskapcsolatban áll a jobb agyféltekei szabályozással. Ezért a jobb agyfélteke „nyelvén” – képi és szimbolikus nyelven – lehet megtanulni a szervezettel„társalogni”.

dvd2 med

Mi történik a testedben relaxáció során?

Mára már számos kutatás igazolja, hogy a relaxált állapot hosszú távon jelentős, jótékony változásokat hoz létre a szervezetben. Azáltal, hogy az immunaktivitás fokozódik, a szervezet ellenállóbb a fertőzésekkel szemben. A stresszhatások jótékony csökkentésén kívül egyéb figyelemre méltó eredményeket is találtak. Hosszú távon a meditációnak anti-aging, vagyis az öregedés folyamatait késleltető hatása van. Segít a szellemi, értelmi képességek megőrzésében, javul a látásélesség, fokozódik az éberség, a figyelmi és kognitív (megismerő) funkciók javulnak. Csökken az impulzivitás, ami azt jelenti, hogy javul az érzelmek és indulatok szabályozásának képessége. A mélyrelaxációk rendszeres gyakrolásával képes lehetsz csökkenteni a fájdalmaidat, fokozni az örömre való képességedet, elősegíteni a saját gyógyulási folyamataidat.

A mélyrelaxáció része az izomok, a test ellazítása.  Csökken a szorongás, csökken a szervezetben a  stresszhormonok szintje -adrenalin, noradrenalin, kortizol-, valamint a  pulzus, a vérnyomás és a koleszterinszint is. A végtagokban fokozódik a hajszálerek vérellátása, az emésztési folyamatok aktívabbá válnak.

motivácio 2

 

Az agy elektromágneses aktivitása is megváltozik:  az ébrenlétre jellemző gyorsabb béta hullámok (13-30 Hz) relaxált állapotban alfa hullámtevékenységre (8-12 Hz) váltanak, tehát a hétköznapi, éber állapotot egyfajta úgynevezett módosult tudatállapot váltja fel. A képzeleti képekre és a beslő beszéd vagy külső vezetés során kapott szuggesztiókra a szervezet módosult tudatállapotban nagyon fogékonyan reagál. Amit elképzelünk, a testünk könnyebben megvalósítja. Egy egyszereű példa:  ha magad elé a kedvenc ételedet,relaxált állapotban azonnal elindul a nyáltermelés, valamint felidéződnek  az adott ételhez kapcsolódó érzések, emlékek is.

A relaxáció és a meditáció segítségével jobb és pihentetőbb lesz az alvás, érdemes gyakorolnod, ha alvászavarokkal küzdesz. Mindemellett  fejleszti az emlékezetet és az információfeldolgozást, így javítva a teljesítményt például a tanulásban vagy a munkahelyeden is. Segítségével tudatosabbá válasz a céljaid elérésben az élet bármely területén. Sokan beszámolnak arról, hogy a relxáció, meditáció gyakorlásának hatására javult társas kapcslataik minősége is, eredményesebbé és könyedebbé válik a csoportmunka,  magadra és másokra is jobban  oda tudsz figyelni.

dvd1 sz

Árvai Nóra, a Szinglianyublog rendszeres vendég szakértője honlapján szinglianyublog jelszóval kedvezményesen rendelhetsz a relaxációs hanganyagok közül.

 

Bővebb info és rendelés ITT:

http://endoblog.hu/segitek/relaxacios-cd-k

Arról, hogy hogyan teremthetsz egyedülálló szülőség mellett is időt saját magadra, Nórával közös könyvünkben olashatsz.

https://szinglianyublog.hu/konyv

Jelentkezés konzultációra

Árvai Nóra pszichológus

Név

Email

Melyik témában segíthetek?

Párkapcsolati problémák Féltékenység
Társkeresés gyerekkel Válás
Önértékelés Szexualitás
Gyereknevelési kérdések

Megjegyzés

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website.

 

About Author: VasKata